1: SAMEIET BARCODE ABBY
Sameiet Barcode ABBY består av 163 enheter, hvorav 157 er boliger og 6 er næringslokaler. Sameiet består av leiligheter og næring i henholdsvis tårn A og Tårn B, samt byhus som ligger i Rostockgata. Sameiet har et styre som forvalter eiendommen som per d.d består av en styreleder og 3 styremedlemmer. Sameiet ligger på B13-feltet i Barcode og deler infrastruktur med de andre bygningene på feltet. Sameiet ligger på B13-feltet i Barcode og deler infrastruktur med de andre bygningene på feltet.
Det avholdes hvert år et sameiermøte hvor blant annet regnskapet fra foregående år godkjennes. Sameiermøtet holdes som regel i april/mai. Det vil bli sendt en egen innkalling til sameiermøtet på epostadressen som eier har registrert. Det er derfor viktig at sameiet til enhver tid har oppdatert kontaktinformasjon til eierne i sameiet.
Vedtekter og husordensregler finner du her (lenke til informasjon om husordensregler og vedtekter under)
Styret i Barcode ABBY består av:
- Terje Østraat – Styreleder
- Simen Tvedt Engen – Styremedlem
- Ola Brevik – styremedlem
- Amna Unaza Saeed – Styremedlem
- Kontakt styret
Styret kan kontaktes på epost sameietb13@gmail.com.
- Informasjon til beboere
I tillegg til informasjonskanalene over sender styret med jevne mellomrom ut informasjon om pågående saker til beboere slik at seksjonseierne holdes orientert om viktige saker.
Alle sameiere har tilgang til USBL sin portal. Her kan du logge deg på (såfremt din e-postadresse er registrert) og hente ut informasjon om fellesutgifter m.m. Her kan du også oppdatere annen kontaktinformasjon som telefon og e-postadresse. Det er viktig at sameiet har riktig informasjon om deg slik at du kan nås ved eventuelle nødsituasjon og eller ved utsending av viktig informasjon per epost.
Sameiet opprettet en egen FB-side hvor eiere/leietakere kan kommunisere seg imellom. Her kan beboere legge ut blant annet ut informasjon om utleie av parkeringsplass eller annen informasjon – eller spørsmål som man har til andre beboere.
FB-siden har medlemmer som både er eiere og leietakere. Du kan ikke bli medlem av FB-siden hvis du ikke bor eller eier bolig i sameiet. Merk at du ikke vil bli akseptert i gruppen hvis du eier ikke har meldt deg inn som leietaker til sameiet, eller du ikke skal leie i mindre enn 1 år. Det er også viktig at man er bevisst hva man legger ut. Eksempelvis skal det ikke legges ut informasjon om åpne dører eller informasjon som identifiserer beboere som ikke selv har gitt aksept for dette.
Styret har dessverre ikke mulighet til å følge opp alle spørsmål og ha oversikt over alle tråder og innlegg til en hver tid. Det vil likevel være situasjoner hvor styret har behov for å få ut informasjon til seksjonseiere raskt. Styret besvarer også ved enkelte anledninger spørsmål som berører flere sameiere, men ved enkelthenvendelser så skal beboere benytte sameiets e-post. Dette er i hovedsak for å kunne dokumentere og arkivere saker som pågår over noe tid.
- Vedtekter og husordensregler
Sameiet har vedtekter og husordensregler som er utformet for å legge til rette for et best mulig bomiljø. Disse er vedtatt av årsmøtet og man forventer at alle beboere tar hensyn til naboens sine. Dette gjelder eksempelvis hensyn knyttet til lyd/støy og renhold.
Alle beboere er forpliktet til å følge sameiets husordensregler og vedtekter. Ved overtredelser skal disse meldes til styret og styret vil vurdere om overtredelsen er av den art slik at den medfører advarsel. Ved overtredelser som er av spesielt alvorlig art og, eksempelvis ved som gå på sikkerhet og eller medfører stor sjenanse for andre beboer kan styret vurdere å be om fravikelse av eiendommen uten foregående advarsel.
Hvis det er mindre overtredelser kan den enkelte beboere vurdere om de ønsker å ta dette direkte overfor beboeren(e) det gjelder før dette meldes til styret. Man må imidlertid vurdere om man er komfortabel med dette og situasjonen det gjelder. Er man usikker på situasjonen skal man ikke utsette kontakt med styret, da det trolig er flere som har samme opplevelse.
- Fellesutgifter
Alle seksjonseierne betaler fellesutgifter til drift av sameiet. Fellesutgiftene reguleres ved jevne mellomrom, som oftest ved inngangen til nytt år. Fellesutgiftene inkluderer fyring og varmtvann, drift og vedlikehold av utvendige og innvendige fellesarealer, samt teknisk drift og vedlikehold.
Fellesutgiftene fordeles ut fra en fordelingsnøkkel som regnes ut fra arealet som man eier, med unntak av utgifter til bredbånd som legges flatt på hver enkelt enhet. Denne kostnaden er per d.d. 279 kroner.
I tillegg til fellesutgiftene tilkommer det også en egen kostnad til gjennomføring av dugnader og evt. tiltak for å bidra til et godt bomiljøet i sameiet. Kostnaden er på 600 kr og legges til hver seksjon hver januar. Hvis man deltar på dugnader vår og høst vil hele/deler (avhengig av deltakelse) av kostnaden bli refundert på innbetalingen av fellesutgifter i desemeber hvert år.
Blanketter for innbetaling av fellesutgifter sendes per post ut beboerne som ikke har inngått egen trekkavtale med sin bankforbindelse. Eventuelle spørsmål om den praktiske innbetalingen av fellesutgifter skal rettes til USBL.
- Dugnad
Det avholdes som regel 2 dugnader per år – en på våren og en på høsten. På dugnaden foretas det lettere vedlikehold, vask og rengjøring av fellesarealer. Hvis været tillater det så arrangeres det det også en liten sammenkomst på en av takhagene når dugnaden er avsluttet.
- Reklamasjoner
Sameiet har ikke ansvar for reklamasjonssaker i den enkelte seksjon. Alle slike henvendelser må gjøres direkte til utbygger i henhold til instruksjonene dere finner i boligpermen. Feil mangler på fellesarealer taes via styret.
Seksjonseiere som ønsker å melde inn reklamasjoner til utbygger kan gjøre dette i egen portal. Registrering av reklamasjoner for seksjonseiere i Trelastgata 21 skal benytte adressen xxx.
Beboere som har adresse Rostockgata 6 – 34 skal benytte adressen xxxx.
- USBL – vaktmester og forretningsførsel
Sameiet har inngått avtale med USBL om forretningsførsel og vaktmestertjenester. Ved eventuelle spørsmål knyttet til drift i sameiet skal disse rettes til styret på e-postadressen sameietb13@gmail.com. Styret vil da da behandle forespørselen og evt videreformidle dette til vaktmester ved behov.
USBL forretningsfører kan forøvrig kontaktes via kundesenter på tlf 22 98 38 00 eller sende en epost til usbl@usbl.no ved forhold knyttet til innbetaling av fellesutgifter.
- Bestilling av nøkler og nøkkelbrikker
Bestilling av ekstra nøkler må gjøres gjennom USBL. Send en e-post til USBL nokler@usbl.no med alle detaljer, navn adresse leilighetsnr og sameiet. Det må påregnes noe leveringstid. Sendingen sendes rekommandert og det er kun eier av seksjonen som kan bestille nøkler. USBL tillegger et gebyr ved håndtering av bestilling av nøkler og faktura sendes separat.
Bestilling av nøkkelbrikke
Bestilling av nøkkelbrikke skal skje gjennom USBL på samme adresse som over. For beboere som installerer nøkkelbrikke på egen inngangsdør, så må oppdatering av denne brikken og evt. vedlikehold bekostes og gjennomføres direkte med Nordic Security.
- Forsikring
Sameiet er forsikret hos Berkley insurance Nordic. Ved eventuelle skader i fellesområder og/eller den enkelte leilighet skal dette meldes både til styret på styrets e-postadresse og til USBL. Egenandelen på forsikringsavtalen er på 6000 kroner. Denne belastes den enkelte sameier i de tilfellene at skaden er oppstått innenfor eierens bolig og ansvarsområde (med mindre at skaden er oppstått som følge av en utenforliggende årsak eller fra tilstøtende område/bolig/fellesareal).
- Søppelhåndtering
Alle beboere skal kaste søppelet sitt i første etasje i bygget som de bor i. Man åpner lukene til sjaktene ved å trykke på knappen ved siden av luken samtidig som man vrir på håndtaket. Hvis lampen ved sjakten viser rødt, kan lukene ikke åpnes. Man må da enten benytte luken ved siden av, eller gå ned å kaste søppelet i K2. Det bes om at alle gjør seg kjent med hvor dette er med en gang de flytter inn. Alle som leier ut sine leilighet(er) skal informere sin leietakere uavhengig av lengden på leieforholdet.
I søppelrommet i K2 finner du også en egen kontainer for å kaste glass/metall.
DET ER UNDER INGEN OMSTENDIGHET LOV TIL Å SETTE FRA SEG SØPPEL I FELLESOMRÅDENE – SELV OM LUKENE IKKE KAN ÅPNES. DET SKAL HELLER IKKE SETTES IGJEN MØBLER/GJENSTANDER I SØPPELROMMET! KOSTNADER FOR Å FJERNE GJENSTANDER SOM SETTES IGJEN VIL BLI FAKTURERT EIER.
- Utleie av seksjoner
All utleie meddeles til forvalter. Dette gjøres ved å fylle ut egenerklæring som kan sendes oss per post eller til…………………… Ta kontakt for å få erklæring/link. Merk at denne erklæringen må sendes inn hver gang det opprettes et nytt leieforhold og senest 7 dager før ny leietaker flytter inn. Det er ikke tillatt å leie ut boligen til næringsvirksomhet da boligen er regulert til boligformål. Dette gjelder også fremleie som kan karakteriseres som korttidsutleie og hotellvirksomhet.
Alle som leier ut boligen sin må påse at leietaker(e) har signert på at de er gjort kjent med og har lest vedtekter og husordensreglene som gjelder for sameiet. Hvis det oppstår hendelser knyttet til leietaker under leieforholdet vil allikevel eier være ansvarlig for evt. overtredelser og kostnader som påløper ved eventuelle skader på eiendommen og fellesområdene.
Faktura for felleskostnader vil kun sendes til seksjonseier.
Ved informasjon fra styret har eier ansvar for at leietaker gjøres kjent med denne.
- Parkeringsplasser
Parkeringsplass i kjeller eies av Barcode Basement AS 3 og bruksrettigheter kan kjøpes av andre seksjonseiere. Barcode Basement fakturerer eiere av bruksrettigheter til parkeringsplasser direkte. Dette gjøres per kvartal. Sameiet har ingen form for eierskap eller ansvar for parkeringsområdene i Basement, og ved eventuelle feil eller spørsmål må kontakte Malling som er forvalter for kjellerarealene direkte på epost Malling@barcode.no.
Alle eiere skal ha fått tildelt 2 ulike kort som gir adgang til garasjen. Det første kortet brukes ved inngangsporten og har en egen kode. For å åpne bommen i K2 benyttes kortet 2 som holdes mot den grå mottakeren i taket på venstre side av bommen. Ved utkjøring åpner bommen seg automatisk. Hvis man har mistet et og/eller har behov for et nytt kort ta kontakt med Malling ved innkjøring til garasjeanlegget.
Leie/utleie av parkeringsplass.
Seksjonseiere i sameiet har fortrinnsrett til å leie garasjeplasser. Boligeiere som ønsker å leie ut sin garasjeplass benytter sameiets Facebook-side for å annonsere.
Hvis man ønsker å leie ut en parkeringsplass, og det ikke er interne eiere/leietakere som ønsker å leie plassen, er det mulig å annonsere/ leie denne ut til andre enn de som bor i sameiet.
- Sykkelparkering
Det er sykkelparkering i K2 og K3 i tårn A (Trelastgata 21). For Tårn B (Rostockgata 24) er det også sykkelparkering i K1. Byhusene benytter sykkelparkering enten i Tårn A eller B avhengig av nærhet til de ulike tårnene. - Filterbytte
Alle beboere må selv bytte filter på ventilasjonsanlegget ved behov. Det er 2 ulike systemer i leilighetene avhengig av størrelse; Flexit eller systemair. Hvilket system du har skal være merket på selve aggregatet. Du kan bestille filter hos flere leverandører eller direkte fra Systemair på e-postadressen ……. eller flexit på flexit.no. Her kan du også opprette egne filter-avtaler hvor du kan velge hvor ofte du får tilsendt filter. Det anbefales at man minst bytter en gang i året.
- Postkasseskilt
Husordensreglene i sameiet krever at skilt til postkasse skal være ensartet. Vi benytter oss av Postens store postkasseskilt. De kan bestilles på posten.no. Man skal ikke benytte post-it lapper eller liknende . Styret oppfordrer alle til å respektere dette da det bidrar til et bedre inntrykk og et hyggeligere fellesområde.
- Callingannlegget
Callinganlegget oppdateres av vaktmesteren. Ved endringer så ta kontakt med styret på sameiets e-postadresse.
- Tv og internett
Sameiet har inngått avtale med GET om bredbånd og TV. Nåværende avtale løper ut høsten 2021. Alle beboere har START 30-pakken hvor man kan velge og endre hvilke kanaler man vil ha. Kostnaden faktureres gjennom fellesutgiftene. Merk at man kan oppgradere både tv og bredbånd hastighet hvis man ønsker dette. Ved oppgraderinger vil man bli fakturert direkte fra Get. Ved evt. problemer med tjenesten ta kontakt med GET. Ved arbeider i området på TV/Bredbånd annonserer Get dette på sine hjemmesider.
- Brannalarm
Alle Seksjonseierne har ansvar for å gjøre seg kjent med rømningsveier og brannrutiner. Det er viktig at eiere er kjent med hvordan man avstiller falske brannalarmer slik at man unngår unødig utrykning og evakuering. Kostnader for falske alarmer som medfører utrykning vil bli fakturert den enkelte leilighet, - Takterrasser
Vi har 3 flotte takterrasser i sameiet. Disse er det anledning til å booke for sammenkomster (dog ikke fester). Booking av takterrassene skjer på e-postadressen sameietb13@gmail.com
Det er totalforbud mot; grilling, dyr, urinering, kasting av søppel/sigaretter/snusposer på terrassen eller over rekkverket. Etter kl 23 skal det være ro på taket (Med unntak av 31.12)